• Historische foto's

Oude foto's

Historische foto's

• Ga naar de historie site

100 jaar historie

Ga naar de historie site

• Ga naar de Wikipedia pagina van vv Oldenzaal

vv Oldenzaal Wiki

Ga naar de Wikipedia pagina van vv Oldenzaal

• Historie

Spartaces na een bekerwedstrijd in 1915. Zittend: B.Bruins, J.Jansen en W.Bruins; Knielend: G.van Midden, H.Wilberink en C.Kip; Staand: J.Hofstede, W.Hartkamp, P. van Midden, J.Kaptein en E.Engbers (dit is de eerste bekende foto van vv Oldenzaal, toen "Spartaces" geheten)

Meer dan een eeuw vriendschap en verbondenheid

Hadden de oprichters van vv Oldenzaal ooit kunnen vermoeden dat de vereniging die zij op 24 mei 1914 hadden opgericht ook na honderd jaar nog volop in het midden van de Oldenzaalse samenleving zou staan? Nu een eeuw later kunnen we de balans opmaken. Oldenzaal, een vereniging niet gebonden aan religie, huidskleur, nationaliteit of afkomst is een club voor iedereen.

Dit komt uitstekend tot uiting door de titel van het jubileumboek: Vriendschap & Verbondenheid. Uiteraard kent iedere vereniging zijn hoogte- en diepte punten. Als enige voetbalclub in Oldenzaal zijn we nog altijd trots dat de club acht seizoenen betaald voetbal heeft gespeeld. Oldenzaal speelde destijds in competitieverband tegen clubs die nu nog in het betaalde voetbal actief zijn zoals: Volendam, Heracles, Heerenveen, PEC/Zwolse Boys, Go Ahead, NEC en De Graafschap. Voor wedstrijden om de KNVB beker kwamen o.a. de eredivisionisten Sportclub Enschede en VVV naar 't Heuveltje. Legendarische voetballers zoals Abe Lenstra, Faas Wilkes, Helmut Rahn waren te bewonderen.

Die tijd moeten we altijd blijven koesteren, maar vv Oldenzaal richt zijn pijlen op de toekomst. Net zo min dat de oprichters konden vermoeden dat we het eeuwfeest zouden vieren weten wij niet hoe over een eeuw de wereld en vv Oldenzaal er zal uitzien. Wat we wel weten is dat de vv Oldenzaal voor duizenden mensen in de afgelopen eeuw jaar veel heeft betekend.

Het begin

Op een maandagavond in mei 1914 kwamen enkele voetballiefhebbers samen die een voetbalclub wilden oprichten. Dat waren Bernard en Willem Bruins, Willem Hartkamp, Herman Tukkers, Hendrik Hommen, Jules Kaptein, Albert en Chris-Jan Kip, J. Peters, B. Visscher en H. Wilderink. Het kwam tot een oprichtingsvergadering, die plaatsvond op 24 mei 1914 in café Hazewinkel aan de Bentheimerstraat. Als naam werd gekozen "Spartaces". De vermoedelijke bedenker hiervan was Jans Peters.

De eerste wedstrijd

Het veld verkreeg men aan de Hengelosestraat. De eerste wedstrijd werd gespeeld tegen een andere Oldenzaalse voetbalclub, nl. "OFC". Met betrekking tot de bal die voor de ontmoeting aangeschaft moest worden, is een verhaal bekend dat het geld hiervoor bijeen gebracht werd door middel van een collecte onder de Oldenzaalse bevolking. Pas op de avond vlak voor de wedstrijd kon de bal worden gekocht. Over de uitslag kan men kort zijn, "Spartaces" verloor met 8-0. Er was een veld en men speelde regelmatig vriendschappelijke wedstrijden, maar dat was natuurlijk niet voldoende. De beste optie was om competitievoetbal te gaan spelen. "Spartaces" meldde zich in 1916 aan bij de Twentsche Voetbalbond (TVB) en werd ingedeeld in de 3e klasse A.De eerste competitiewedstrijd werd gespeeld op 8 oktober 1916. De tegenstander was Enschedese Boys 4 en het duel eindigde in een 3-0-overwinning voor Spartaces.